پنج شنبه , مرداد ۱۹ ۱۳۹۶
قالب وردپرس دانلود مقاله فارسی کلینیک کاشت مو هاست دایرکت ادمین خرید سرور مجازی آلمان
خانه / اصول نامه نگاری / نحوه نگارش یک درخواست یا نامه اداری

نحوه نگارش یک درخواست یا نامه اداری

نحوه نگارش یک درخواست یا نامه اداری

 هر دانشجویی با بدو ورود به دانشگاه تا زمان فارغ التحصیل شدن خود؛ با بخش های متفاوتی از دانشگاه سر و کار پیدا می نماید و برای رساندن پیغام خود به مدیر و مسئول مربوطه؛ بایستی یک درخواست یا نامه رسمی اداری تنظیم نمایـد . ازآنجائیکه آشنایی با چگونگی نوشتن درخواست یا نامه اداری برای هر دانشجویی بسیار با ارزش است و یک درخواست یا نامه اداری خوب نگاشته شده می تواند اثر بسزایی بر روی نظر مدیر یا مسئول مربوطه ایجاد نمایـد و همین طور نظـر به ایـن که اکثر دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با روش نگارش یک درخواست یا نامه اداری خوب آشنایی ندارند ؛ لذا تصمیم گرفتم که در خصوص روش نگارش یک درخواست یا نامه اداری خوب مطلبی را فراهم کنم و در سایت قرار دهم تا کمکی به شما عزیزان کـرده باشم . باشد که انشاءالله مقبول شما قرار گیرد.

درخواست یا نامه اداری

 وقت ی برای اداره و یا ارگان یا فرد مهمی نامه می نویسیم که رابطه کاری با او داریم از نامه اداری استفاده می کنیم. در چنین مسائل ی نخواهد شد از نامه دوست ها ه استفاده کرد و ایـن کار نوعی توهین به فرد گیرنده محسوب خواهد شد. نوشتن نامه اداری چیزی نیست که بتوان به صورت گام به گام آن را آموزش داد بلکه خواهد شد با ذکر نکاتی چند و نشان دادن مثال به نوشتن درست آن کمک کرد. همه ما در سـال اول متوسط ه با نوشتن نامه اداری آشنا شده ایم اما در ایـن جا با ذکر نکات زیادتری کوشش در بهبود نگارش چنین نامه هایی خواهیم داشت.

هر درخواست یا نامه اداري از پنج جزء ذیر تشكيل ميشود:
الف- به نام خدا .     ب – اسم و سمت ساوقتی گيرنده نامه .    ج- متن درخواست یا نامه.        د- تشکر و قدردانی           ه–  معین ات امضاء كننده.

۱- به نام خدا: نامه را با نام خدا شروع می کنیم.

۲- اسم و سمت ساوقتی گيرنده نامه: منظور از گيرنده يا مخاطب نامه عبـار ت از شخص؛ مقام سازماني؛ سازمان يا وامیزان سازماني كه نامه به آن خطاب مي شود. اول اسم فرد گیرنده را با احترام می نویسیم و پس در پارت پایین آن سمت سازمانی وی را می نویسیم. بطور مثال:

   جناب آقای حامد زرفامی

مدیریت محترم سازمان………..

با سلام

احتراماْ به استحضار می رساند …….

۳- متن درخواست یا نامه: متن نامه را با حدود یک سانتی متر از محل طبیعی شروع سطر شروع می کنیم و بدون طول و تفسیر های اضافی شروع به طرح مساله می کنیم. انتظاری را که از گیرنده نامه داریم محترمانه ذکر می کنیم و چنانچه توانستیم راه حل یا توصیه ی ارائه می دهیم. دقت کنیم که در متن نامه دستور نمی دهیم ؛ بلکه نامه بایستی بیشتر جنبه خواهشی داشته باشد.

متن نامه مطالب و شرحي است كه در رابطه با موضوع نامه نوشته مي شود و در حقيقت هدف نامه است و چيزي است كه انگيزه تهيه نامه مي باشد و ممكن است كوتاه و در يك يا چند سطر باشد و يا در يك يا چند صفحه تهيه و تنظيم گردد.

۴- تشکر و قدردانی: بعد از اتمام متن نامه ؛ از گیرنده نامه تشکر و قدردانی می کنیم. بطور مثال:

قبلاً از همكاری بیدریغ شما سپاسگزاری ميگردد.

با تشکر

۵- معین ات امضاء كننده: در انتها نام و معین ات خود را در پایین نامه سمت چپ می نویسیم و امضاء می کنیم و در کنار امضای خود تاریخ نگارش نامه یا تاریخ درخواست را می نویسیم. بطور مثال:

نام و فامیل

امضاء و تاریخ
نمونه یک درخواست یا نامه اداری:
به نام خدا

جناب آقای/سرکار خانم ……

مدیر /معاون/ریاست محترم  …..
با درود و احترام؛

    احتراماً؛ ًضمن ارسـال ورژن ای از فتوکپی حکم انتفرش پدر ایـن جانب ………… به شماره……. مورخه ……… از سازمان ……… استان سیستان و بلوچستان به سازمان ……… استان بوشهر؛ خواهشمند است دستور فرمایید درخواست انتفرش ام از رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان به رشته تحصیلی مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس مورد ارزیابی قرار گیرد.  برای سهولت کار؛ پرونده و تمام سوابق تحصیلی ام برای اطلاع و هرگونه اقدام  ضمیمه درخواست تقدیم می گردد. امیدوارم با دستوری که صادر می بکنید ؛ موجبات دلگرمی و ادامه تحصیلم را در دانشگاه خلیج فارس فراهم فرمایید.

قبلاً از همکاری شما سپاسگزاري ميگردد.

خرید ممبر تلگرام

                                                                                     با تشکر

                                                                              نام و فامیل

                                                                                  امضاء و تاریخ

نکاتی در باب نوشتن نامه اداری:
۱- نامه اداری بایستی در یک طرف صفحه کاغذ A4 تمیز نوشته شوند و نبایستی در حاشیه های آن چیزی نوشت. همچنین ً حاشیه ۳ سانتی از بالا؛ پایین؛ چپ و راست را برای کاغذ در نظـر بگیریم.

۲- متن نامه بایستی با نهایت دقت در صحت مطالب ساخته شود.

۳- متن نامه بایستی مناسب فرد گیرنده باشد و پست و مقام شغلی و ساوقتی فرد گیرنده بایستی در نظـر گرفته شود.

۴- در نامه های اداری بایستی شیوایی سخن و روانی مطلب در نظـر گرفته شود و از لغات قدیمی و نامانوس نبایستی استفاده شود.

۵- در نامه های اداری به هیچ وجه نبایستی از کلمات و عبارات عامیانه استفاده کرد.
۶- از نشانه های قراردادی(ویرگول, نقطه و …)بایستی درست و به جا استفاده کرد.
۷- در نامه های اداری بایستی از استفاده کردن عبارات توهین آمیز, تهدید آمیز و مساله آفرین خودداری کرد.

۸- نامه های اداری ترجیحا بایستی در کاغذ های A4 نوشته شود تا امکان ارجاع و حاشیه نویسی داشته باشد.

۹- نامه حدالامکان بایستی تایپ شود یا میزان اقل با خط خوانا نوشته شود.
۱۰- حتما ً کوشش کنیم نام و فامیل دقیق مخالب درخواست یا نامه اداری را بنویسیم و چنانچه مخاطب نامه را به درستی نمی شناسیم نامه را بایستی با عنوان سمت ساوقتی مخاطب نامه می نویسیم.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

متن دعوت نامه انجمن اولیا و مربیان

متن دعوت نامه انجمن اولیا و مربیان ولی محترم و ارجمند دانش آموز فولادزره کلاس …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
close
خرید بک لینک قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس خرید وی پی ان