پنج شنبه , شهریور ۲ ۱۳۹۶
قالب وردپرس دانلود مقاله فارسی کلینیک کاشت مو هاست دایرکت ادمین خرید سرور مجازی آلمان
خانه / مقالات / نقد و ارزیابی فیلم دیدنی خداحافظی زیاد

نقد و ارزیابی فیلم دیدنی خداحافظی زیاد

khodahafezy 1Copy نقد و  ارزیابی  فیلم دیدنی خداحافظی زیاد

دانلود فیلم ایرانی

کارگردان : فرزاد موتمن

بازیپرهزینه : سعید آقاخانی, ساره بیات, نادر فلاح

خلاصه جریان : خداحافظی زیاد دوستانه ‌ای در محیط کارگری و صنعتی‌‌ است، وماجرای مردی‌ را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفیست، برای تداوم عشق زندگی می بایست بر این بحران غلبه نماید .

منتقد: روزبه جعفری

خداحافظی زیاد فیلم جذاب ی است عشقی در بستر روایتی که بین رئالیسم و خیال پردازی حرکت کرده ، مدام می خواهد علارناراحتی ظاهر آرامش، بازیگوشی نماید . فیلم زیبا ی است که در دل رئال ترین لحظات، می خواهد خیال را چاشنی زندگی کاراکترش نماید و با او نوستالژی قدیم را بخورد. به همین دلیل نیز است که جهان یش را آشکارا تهی از زمان و محل می نماید . شروع فیلـم با ورود کاراکتر اصلی به کارگاه ریسندگی شروع می شود. ورودی که از همان ابتدا دارای یک تهدید است. و تضادی که بین او جامعه اطرافش وجود دارد را به رخ می کشد . شخصیت آقاخانی در فیلم زیبا متهم به قتل همسرش است. پس ما با کاراکتری رو به رو هستیم که از دو جهت دچار چالش است. از یک طرف با جامعه بر سر تهمت قتل همسر درگیر است، و از طرفی دیگر دچار نوعی درگیری داخلی است که در قالب تجسم همسر نمود پیدا کرده است. فیلم زیبا آشکارا بر روی این دو چالش، خود را استوار می نماید ، و بدون گفتن داستان، صرفا این دو چالش را به شکلی عرضی امتداد می دهد. از حرکت طولی در راستای درام پرهیز کرده ابهامی هم که درباره روش مردن زن وجود دارد را به یک سوم پایانی منتقل می نماید تا اولا حس مرموز بودن به روایتش ببخشد. دوما خلا داستان نگفتن خود را با نگه داشتن کنجکاوی تماشچنانچه تا انتها جبران نماید . چنین روایتی به شدت مبتنی است بر شخصیت پردازی، و جزئیاتی که باید ارتباطات را ساخته، و رفته رفته بر عمق آن ها بپردازند. اما فیلم دیدنی درست از همین نواحی ضربه می خورد. کاراکتر سعید آقاخانی شخصیت ی است مرموز. اما مرموز بودن تفاوت دارد با اظلاعات ندادن و فقر اطلاعاتی تماشاگر. در مواجهه او با چالش اولش-تضاد با جامعه- ما صرفا در چندین نوبت کتک میل کردن های متوالی بین او و افراد مختلف را می بینیم.در ابتدا گویا با مردی مواجهه هستیم که همسو با قاب های کلاسیک فیلم جذاب ساز، در شمایلی وسترن وار به دنبال احقاق حقوق خود است. و می خواهد خود را در درجه اول به خود، در درجه دوم به اجتماع به اثبات برساند. اما ما در نهایت کاراکتری را می بینیم که مدام کتک میخورد واکنش او در مساوی این کتک میل کردن ها صرفا انفعال است نه دفاع از خود و شرافتش. او از خود دفاعی نمی نماید زیرا فیلـم ساز نسبت به او مطمئن نیست. احتمالا در ته دلش در میزان سن های ضعیفی که جهت دعواها می بندد، از کتک میل کردن او راضی است! اما این امر در تضاد با مشی کلی فیلم دیدنی است. عدم دادن اظلاعات درست، جزئیات غیرمرتبطی که ضرفا سبب نماید شدن ریتم فیلـم شده اند، تا یاری به شخصیت پردازی، سبب می شود که مخاطب بین خود و جهان ی این کاراکتر یک دیواری را بکشد. به راحتی با او همذات پنداری نکرده و او را در قامت یک اسطوره خسته باور نکند. می بایست بدانیم که تماشچنانچه در طول تماشای فیلم دیدنی ، صرفا به دنبال بهانه ای است تا از این جهان دل بکند. و متاسفانه فیلم جذاب موتمن، از همان ابتدا بهانه های بسياري را به دست تماشاگرش می دهد.

همه این موارد سبب می شوند که این کاراکتر رفتارش، کارکردی فاصله گذارانه جهت تماشاگر پیدا نماید . حال بماند که محیط بی زمان و بی محل فیلم جالب سبب می شود که ما از جهان ی کارگری نیز صرفا دکور را شاهد باشیم. در بعد دیگر این کاراکتر دچار درگیری ای داخلی است. ما با او به خانه اش می رویم. و یا به تعبیری دیگر به ذهنش. خانه ای که در لحاظاتی عجیب پر حس است. اما این حس در ادامه به دلیل نبود هدف معین ی از پرداختش، رو به تکرار می نهد. عشق امر دور از دسترس نیست. بعضی وقتها ما در حرف ها نوشته هایمان آنقدر به عشق رنگ بویی والا و گاها عرفانی می دهیم که به شدت دور از دسترس می شود. در حالی که عشق در دل همین اکت های آسان روزمره است. همین صبحانه و ناهار میل کردن ها. همین گفت گوهای آسان روزانه که در اثر نبرخي درست و عمیق، می توان زیبا ترین عشق ها را از درونش بیرون آورد. اما فیلم زیبا به این وهله نمی رسد، زیرا کاراکتر زنش صرفا مد است جهت قاب بندی ها. ابدا نه تعریف می شود، نه به وهله معرفت می رسد. گویا صرفا وجود دارد تا مرد نسبت به او عشق ورزی نماید . به مفهوم وجود مستقلی در جهان فیلم جالب ندارد. بلکه صرفا شبه ابژه جهت مرد است. وسیله جهت ارضای یک حس. به همین است که آن سکانس های شوخ و شنگ کنار راه آهن که قرار است صمیمیت باشند، و به آن نیمکت کنار ریل هویت معین ی را بدهند، کاملا کارت پستالی و سانتی مانتال جلوه می کنند.

از طرفی دیگر مراودات بین کاراکتر اصلی همسرش، فاقد جزئیاتی است که بتواند ما را در مسیر تعمیق بیشتر نسبت به این دو کاراکتر و رابطه شان کمک نماید . پس کسل کننده می شوند بی ربط. حال در این بین فیلـم برای پرکردن این خلا ها، دست به روایت خرده پیرنگ هایی می زند که عجیب بوسیله فیلـم ساز بدون پرداخت معین ی رها می شوند. جهت مثال خرده جریان برادر زن کشته شده، به شدت روی هوا می ماند. ویا درگیری های این کاراکتر در محیط کارگاه. یا خط کمرنگی که رئیس آن کارگاه در فیلـم دارد . و یا جریان خانواده میترا حجار و غیره.. . فیلـم تمرکز چندانی بر روایت های فرعی اش ندارد . و همین امر باعث افت ریتم می شود . از نیمه ما شاهد ورود کاراکتر ی هستیم. زنی با گیم میترا حجار. که از همان ابتدا نظربازی های بین او و کاراکتر اصلی ، برای مان عجیب جلوه می نماید . فیلم زیبا بعد از مقدمه چینی های فراوان و کشدار، نهایتا به وهله ایجاد رابطه بین این دو می پردازند، نسبتا در همان یک سوم پایانی است که ما با حقیقت خیال بودن زن مرد مواجهه می شویم. می توان این ایراد را به میزان سن ها و دکوپاژ های موتمن گرفت که در فضای خیال و واقعیت، کاملا یکسان می باشند از نقظه دید مشترک برخورداند. این درحالی است که عملا ما باید شاهد فرق ی در بین این دو ساحت، چه در کارگردانی، و چه در ریتم و تدوین می بودیم. شروع رابطه نو با فلاش بک های پایانی به شدت غیرقابل باور است. درگیری های داخلی این مرد حل شد؟ در نهایت قضیه مرگ زن چه بود؟ مرد برای چه دستگاه را قطع می نماید ؟ آیا این کشتن از روی دلسوزی می آید؟ یا اینکه این کاراکتر در حرکتی ” آمور” وار می خواهد با این کار جلوی زجر کشیدن همسرش را بگیرد و به اصطلاح از رفیق داشتن می آید؟ او با چه پیش زمینه ای تن به یک رابطه نو می دهد؟ * فیلم دیدنی موتمن در نهایت در دل چند قاب خوب و عکس برداری درجه یک فیلـم بردارش باقی می ماند. و نمی تواند فراتر رود. موتمن جهت کاراکتر هایش داستان نمی گوید، صرفا آن ها را محملی کرده برای نوستالوژی گیم های در محیط ژانر ی که به آن علاقه دارد.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

پوشش حیاط خلوت (سقف پاسیو)

پوشش حیاط خلوت مجری انواع پوششهای نورگیر وسقف های سبک ونورگیرهای ساختمانی ،پوشش سقف حیاط …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
close
خرید بک لینک قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس خرید وی پی ان