جمعه , مرداد ۲۰ ۱۳۹۶
قالب وردپرس دانلود مقاله فارسی کلینیک کاشت مو هاست دایرکت ادمین خرید سرور مجازی آلمان
خانه / مقالات / نقد و بررسی فیلم رخ دیوانه

نقد و بررسی فیلم رخ دیوانه

“رخ دیوانه” نوید دهنده یک حرکت نو در ایران است,

334Copy نقد و بررسی فیلم رخ دیوانه
دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی

روایتی غیر خطی با رگه های پست مدرنیستی که در این سینما کمتر دیده شده, قرار دادن کاراکتر محوری کار به عنوان نریتور جریان که در طول اثر احساس اتش را من باب وقایع در حال جریان آدم های داستان بیان می نماید , نریشنی که گاها ما را به یاد “باشگاه مشت زنی” می اندازد, با همان شیطنت های ویِژگزینشه روایی, به عنوان مثال در سکانسی که جهت اولین بار این آدم ها در اتومبیل دور هم جمع می شوند, کاراکتر محوری کار “پیروز” در حال بیان افکار عقایدش در مورد آدم های داخل اتومبیل است و همزمان دوربین هم با فوکوس های به جا سوژه مورد نظر راوی را دنبال می نماید . همين طور فلش بک های موجود در روایت که رگه های پست مدرنیستی تاثیر را پررنگ تر کرده , به نحوی که علاوه بر اتفاقاتی که به واقع در قدیم رخ داده و همزمان با روایت راوی, آن ها را مشاهده میکنیم, دروغ های واضح هم به تصویر کشیده می شود که نمونه ای خاص کمیاب در ایران است, به عنوان مثال وقتی که کاراکتر “ماندانا” به دورغ تمام تقصیرات را گردن میگیرد داستانی ساختگی سرهم می نماید , علی رقم اینکه مخاطب کاملا از این دروغ آگاه است, فیلم جذاب ساز با فلش بک این تخیل را عکس می نماید . به این موارد جلوه های بصری کار با آن نورپردازی فانتزی و ترکیب رنگ ها تمهیدات مدرنی که فیلم جذاب ساز در تاثیر از آنها بهره برده, همچون نحوه به تصویر کشیدن چت های اینترنتی در ابتدای کار و… را اضافه کنیم. به همین دلایل میتوان گفت “رخ دیوانه” فیلم زیبا ی خاص نو در تلویزیون ایران است. ولی حال خود تاثیر را به صورت مستقل با توجه به قواعد ژانر مورد نقد قرار دهیم…چنانچه “رخ دیوانه” را به صورتی مستقل مورد نقد قرار دهیم متوجه این حقیقت می شویم که همان قدر که میتوان آنرا به عنوان حرکت نو تازه در نظر گرفت, به همان اندازه خام بی تجربه است. به فرد د روایت غیر خطی عنصر غافل گیری در تاثیر بپردازیم … در ابتدا باید گفت که آنقدر این غافل گیری در انتهای کار عجیب کوبنده است که مخاطب را به اصطلاح نیمه هوشیار کرده و ما غرق در تعجب در انتها با خود می گوییم عجب اثری! در حالی که چنانچه برای دومین بار به تماشای تاثیر بنشینیم متذکر گاف های روایی کار می شویم. بخشی از حقیقت به ما نشان داده نمی شود و کاراکتر های محوری جریان “مسعود” و “پیروز” با خلق داستان هایی دروغین روایتی نو میسازند, در واقع ما دقیقا در اهمیت بقیه آدم های داستان قرار میگیریم و بخشی از حقیقت را نمیدانیم با این فرق که ولوم “پیروز” که سوار بر عکس است و خود عکس دو علت با اهمیت زیاد دیگر می باشند که باور ما نسبت به این دروغ را محکم تر میکنند. ما در بخش اول عکسهایی را می بینیم که به کل در بخش های پایانی کار نفی می شوند, عکسهایی که جزوی از روایت اصلی کار است! به عنوان مثال ما “مسعود” را می بینیم که در فاصله اندکی از مرد نگهبان ایستاده و ناگهان گوشی اش زنگ می خورد, در حالی که در انتها معین می شود که اصلا مسعود به طبقه پایین نرفته است! یا کل این جریان بوسیله “پیروز” که به عبارتی شریک دزد و دوست قافله است روایت می شود, به مفهومدروغ هایش را جهت مخاطب تعریف می نماید , به عنوان مثال اضطراب ی که شب بعد از اتفاق داشت صبح زود بیدار شدنش, دیدن اتومبیل های پلیس جلوی درب خانه, زنگ زدن به مسعود پریشان و…. تمام این وقایع را ما در نیمه ابتدایی فیلم زیبا عینا می بینیم می شنویم! اما در انتها معین می شود که تمامش دروغی بیش نبوده این فریب است! گاف های فیلم جالب در روایت که سعی در پنهان کردن پشت غافل گیری اش دارد در حالی که اگر دقیق شویم متوجه می شویم که این سبک روایت منطقا میلنگد عملا مخاطبش را فریب میدهد به هر نحوی سعی در دروغ گفتن به او پس غافل گیر کردنش دارد! ایرادی که از روی بی فکری و عدم دانش به “جدایی نادر از سیمین” نسبت داده شد اینبار دقیقا در “رخ دیوانه” نمایان می شود…از طرفی اپیزودیک بودن کار عجیب و مبهم است, هر اپیزود به یک کاراکتر نسبت داده می شود در حالی که در اکثرا موارد هیچ ارتباطی با آن کاراکتر ندارد که نشان از بی تجربگی خامی اثر است, مفهوم “رخ دیوانه یا رخ فداکار” به اینکه ما تلاش های بی خاصیت و روتین واری با آن غلظت که باید در تاثیر دیده شود, نمی بینیم در نمی آید در انتها فیلم دیدنی ساز سعی می نماید تا با مونولوگ های کاراکتر محوری به هر صورت آنرا تحمیل نماید , مشکلی که کاهانی هم در “اسب…” داشت. از طرفی انتخاب دو انتها برای فیلم دیدنی از مصادیق بارز کم تجربگی است! دو انتها نه چندان جالب, انتها به اصطلاح خوش که عجیب تحمیلی بی منطق بود انتها دوم که سرسری عجولانه, فیلم دیدنی ساز تنها تا غافل گیری اول را تا حدودی مورد تذکر قرار داده حساب شده روایتش را پیش برده اما از آن به بعد با تعداد زیاد ی خورده غافل گیری همراه هستیم که علاوه بر پس زدن مخاطب, ریتمش را نیز از دست داده به اصطلاح فیلم زیبا از دست فیلم جذاب ساز خارج می شود که نتیجه اش این انتها بندی سرسری است. در بخش پرداخت کاراکتر ها هم با توجه به سبک جهان معنایی تاثیر اساسا “ماندانا” با آن سرگذشت سوزناک و فیلم جذاب فارسی وارش وصله ناجور است و بیرون میزند, “شکوفه” فقط آمده تا آن غافل گیری پایانی را -که بعد از آن اندازه از غافل گیری ها دیگر لوس شده!- را شکل دهد, “پیروز” به عنوان کاراکتر محوری نریتور جریان فرد منفعلی است در اکثرا مواقع تنها روایت می نماید , چند خورده اکتی که در انتها دارد رابطه حسی اش با “ماندانا” هم یاری چندانی به او نکرده و نمیتوان به او نزدیک شد. تنها کاراکتر هایی که متناسب با سبک اثر پرداخت قابل قبولی دارند و به یک سرانجام نسبتا قانع کننده میرسند, “کاوه” , “نازنین” و “مسعود” هستند , “نازنین” و جریان مادرش که به عنوان داستان حاشیه ای درست در می آید, “کاوه” رابطه اش با او برادرش که اما میزان ی سطح پاین تر از “نازنین” قرار میگیرد و “مسعود” با گیم بهتر بازیگر که یک جوان علاف به اصطلاح فان را خوب در می آورد. “رخ دیوانه” میتواند جهت تلویزیون ایران یک استارت باشد, هرچند استارتی نصف و نیمه!

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

پوشش حیاط خلوت (سقف پاسیو)

پوشش حیاط خلوت مجری انواع پوششهای نورگیر وسقف های سبک ونورگیرهای ساختمانی ،پوشش سقف حیاط …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
close
خرید بک لینک قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپس خرید وی پی ان