چه کسی با ما واقعا توپ گیم میکند؟
نمی دانم کلید موفق یت چیست، ولی کلید شکست این است که آدم ی بخواهد تمام را راضی نماید .
بیل کاسبی
راه اندازی فروشگاه اینترنتی,طراحی فروشگاه اینترنتی,فروشگاه ساز,طراحی سایت فروشگاهی,فروش فروشگاه اینترنتی,خرید فروشگاه اینترنتی
بعضیها ادعا دارند که فروشندهاند ولی در واقع نیستند. از اینجا میتوان پیبرد که فروشندهی واقعی نیستند که هر رابطهی شغلی که روی آن کار میکنند جهت شان به اندازهی هر رابطهی شغلی دیگری که روی آن کار میکنند با اهمیت است. بدیهی است که گاهي کارها مهم بعضی دیگر مهمتر است.
فروش مثل پرت کردن توپ به عدهای از اشویِژگزینشه مفرق است و ادامه دادن بازی با آن افرادی که توپ را پس میاندازند خواهد بود.
ولی منظور از پرت کردن توپ چیست؟
استفن شیفمن میگوید: چنانچه در یکی از جلسات آموزش ی من میداشتید ممکن بود که حباب توپ مانندی را به سمت شما روانه میساختم. با این کار نوعی جواب را از جانب شما سبب میشدم. حباب را میگرفتید یا میگذاشتید به زمین بیفتد؟ آیا سعی میکردید آن را بگیرید و بترکانید یا آنرا پس میانداختید؟
در طی پروگرام ی روش ی وقتی سؤالی از شما میپرسم همین اتفاق میافتد. در جواب کاری میکنید. حتی خیره شدن به من در سکوت نوعی جواب به سئوال است. تصمیم به حرف نزدن هم در واقع چیزی در مورد ی خودتان به من میآموزد.
پرت کردن توپ به مفهومانجام کاری عمدی که نادیده گرفتن آن غیر ممکن است . کاری که فرد مقابل را وامیدارد که به طریقی به ما جواب گوید. پس افرادی که توپ را به سوی ما پس میاندازند از نظر من در ردهی خاصی قرار میگیرند.
اشخاصی که به سؤالات پیشنهاد ات ما جواب میگویند یا به زبان دیگر توپ را به سمت ما پس میاندازند نشان میدهند که مایلا زمان و توجه و انرژی را فورا وقف ما کرده و به نقد امکان همکاری با ما بپردازند. این امر حائز توجه است. می بایست این گروه را در الویت نخست قرار دهیم.
فروش به خودی رخ نمیدهد
وقتی ابتکار عمل را به دست میگیریم تنشی مناسب که ایجاد کار میکند در جهان ی کسب و کار برپا میکنیم، نوعی واکنش جواب را از جانب فردی که با او مشغول داد ستد هستیم برمیانگیزیم. واکنش عکسالعملی که دریافت میکنیم به ما میگوید که چه کسی با ما توپ گیم میکند چه فردی نمیکند. انداختن توپ استفادهی مناسبی جهت منظور ماست زیرا عملی است که نمیتوان نادیدهاش انگاشت. وقتی توپی را به سمت فردی پرداپ میکنید بیدرنگ خواهید دانست که فرد مقابل میخواهد با شما توپ بازی کند یا نه.
فرایند سر صدا به پا کردن بهترین تدبیر برای حرکت در قدمهای بعدی فرایند فروش است و آن میتواند با شخصی معین صورت پذیرد. وقت ی که کاری میکنید که نمیتوان آن را نادیده گرفت وقتی پاسخهایی را که میگیرید تحت ارزیابی و مداقه قرار میدهید، فورا خواهید دانست که چه فردی با شما بازی میکند و چه کسی نمی نماید . خواهید دانست که چه فردی در فرایند فروش با شما همراه خواهد شد.
وقت ی مشتری وعدهی قدم بعد را نمیدهد در این صورت چه کاری انجام دهیم؟
دلهره! مشتری با قدم بعد پیشنهاد ی شما موافقت خواهد کرد؟ نگران نباشید تا زمانی که مایل هستید مسئولیت را شخصا به عهده بگیرید از مشتری سؤالی بکنید که کنار گذاشتن آن غیر ممکن باشد، تمام چیز از دست نرفته است. در اکثر موارد سؤال و پرسش به شما نشان خواهد داد که دقیقا در کجای قضیه قرار دارید.
ی فردی با قدم بعدی که پیشنهاد آن را دادهایم موافقت نمیکند می بایست عبارات ی مانند آن چه در ذیل میآید ارائه کنیم:
فکر کردم که آمادهی مذاکره بیشتر هستیم آیا غلط ی از جانب من سر زده؟
این سؤال آشکار کننده آن است که جهت چه مشتری مایل نیست با قدم بعد که توصیه کرده اید موافقت نماید . راستی اگر کارتان را دقیق درست انجام داده باشید جای تعجب دارد که چرا مشتری موافقت ادامه همکاری با شما را نمیکند.
وقتی میپرسید که: غلط ی از من سرزده؟ اتفاق جالبی میافتد. در ۹۹ درصد موارد میبینید که مشتری با گفتن عبارات زیر به شما جواب میدهد:
اوه. نه. شما غلط ی نکرده اید. مسئله از جانب ماست. میدانید موضوع این است که…
وقتی میبینید شخص میگوید مساله این است که… در مسیر جزئیات مربوط به آن قرار گرفتهاید.
بنا به تجربه آزمودههای ما، یکی از بهترین راههای آشکار و هویدا ساختن واقعیات داخلی عهدهدار شدن مسئولیت است. مایل علاقهمند باشید که به صآسان بگویید: متاسفم غلط ی از جانب من سرزده؟ پس به اظهار نظری که از مشتری میشنوید گوش دهید. اگر فرصتی در اینجا برای شما وجود داشته باشد آنرا خواهید دانست میتوانید از صرف و انرژی گرانقدر، برای این فرصت پیش آمد پیشگیری بکنید .